“People can tell you to keep your mouth shut, but that doesn't stop you from having your own opinion.” ( Anne Frank, The Diary of a Young Girl)

Monday 10 December 2012

pengajaran hidup.

bismillah..

alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Illahi kerana masih diberikan nyawa untuk meneruskan hidup ini.. walaupun kemarin menempuhi sesuatu yang agak berat, tapi alhamdulillah, Allah membantu ku..

FITNAH! yeah.. sesuatu yang amat berat untuk dipikul tapi harus mencari ketabahan untuk menghadapinya. sesuatu yang amat sukar. alhamdulillah,Allah menimpakan saya dengan satu ujian. dalam masa satu hari, saya rasa seperti mahu lari jauh2 dari manusia. dari segala2nya.. ya! saya amat lemah orangnya. saya mudah mengalah. saya tidak mampu untuk bersabar. dan mulut saya agak ummphh bila marah. masyaAllah fatnin izni.. Allah bagi ujian untuk satu hari je tapi dah lemah.. masih banyak kelemahan yang saya ada..

MARAH! yeah.. marah adalah sesuatu yang amat sukar untuk dikawal. saya mengaku, saya seorang yang mudah panas baran tapi dengan orang2 yang tertentu. orang yang betul2 cabar kesabaran saya.. masyaAllah. permulaan hidup kemarin dengan sesuatu yang amat mengejutkan..dan saya dah melenting ntah pape.. and at the end, i end up with tears,.. masyaAllah, lemahnya kamu fatnin... lepas tu, nak hilangkan ingatan tentang masalah tu, saya layan korean drama. hurmm nasib baik crita tu dapat menyejukkan hati neih balik,.. gelak2 tengok hero yang hensem ( ish fatnin.. -_- )..
then malam tuh Allah timpakan balik ujian dengan perkara yang sama.. akibat dah letih dengan tangisan, dapat keberanian selesaikan masalah dengan sendiri. kalau nak harapkan orang yang selesaikan, memang tak ah.. alhamdulillah, segala2nya selesai.

PERSAHABATAN. yeah.. sahabat itu sukar dicari.. amat2lah sukar untuk mencari seseorang yang mampu berada disisi kita time kita sedih dan gembira. sahabat yang berfikiran jauh, yang mampu pikir baik buruk untuk orang lain. dan alhamdulillah, dengan kejadian kemarin, saya dapat kenalpasti beberapa jenis sahabat. ummpp pengajaran hidup : jangan mudah mempercayai seseorang. harus lebih berhati-hati. jangan mudah berterus terang. oh yeah. pasal berterus terang! yup! berterus terang itu baik, tapi ianya menjadi tidak baik apabila diterus terangkan kepada orang yang salah dan ianya akan bertukar menjadi FITNAH! so fatnin, you should learn how to shut your mouth up and recognize who are your friends. ni memang masalah si fatnin sejak dari dulukala lagi. mudah sangat mempercayai orang.

KEBERANIAN. yeah.. ingat senang ke nak jadi berani ?? senang ke ?? tak senang sangat tapi kita perlukan  keberanian untuk mencari penyelesaian. seandainya saya takut untuk face directly dengan **** ( ok, bukan directly sgt.. dlm fb je pun ), sy pasti masalah ni belum selesai. kan fatnin kan ?? hurmm yelar.. because i know, i cant bear with all the ques that i got in ask.fm.. they actually kill me! ( oyeahh pagi ni pun sbnarnya dapat soalan lagi yang berkaitan dgn mslh ni, tapi terus delete. sbb kalau baca and simpan dlm ingatan, naya diriku ini.)
berani untuk menghadapi risiko! yeah! risiko kena marah, risiko kena fitnah, risiko takut maaf xditerima. but alhamdulillah, insan yang sy hadapi tu lembut hatinya.. walaupun sy sedar masalah ni dari awal lagi start with me ( fatnin, stop believe people ), dia tetap maafkan saya. semoga Allah merahmati hidupmu.. amin..

P/S : alahaii.... banyak sebenarnya masalah yang ku hadapi minggu neih.. first of all, Tok Wan Mahmud dah kembali ke rahamtullah.. *al-fatihah*
seriusly hari tu sangat2 lah terkejut sbb baru je melawat tok wan mahmud ngan dina.. sedih but agak kalut.. then baru2 ni, rumah my grandma kena ceroboh pulak. alahai heboh jadi kes polis.. sangat2lah gempar! Allah nak uji lah nieh.. dan kemarin lah kut kemuncak masalahku.. tape lahh,. at least i hve something to remember,, heehehehee...







****THANK YOU ALLAH****












No comments:

Post a Comment